سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که دانشی را زنده کرد، نمی میرد . [امام علی علیه السلام]

وبلاگ مذهبی عشقان مهدی صاحب زمان

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید.

نظری به سوره مزمل

مزمل از کلمه زمل گرفته شده و به معنای کنار و نزد کسی نشستن است. رفیق و همراه مناسب را در عربی زمیل گویند و در این سوره به معنی پیچیدن لباس و یا چیزی بر خود است.

این سوره در مکه بر پیامبر بزرگوار اسلام نازل شده و دارای بیست  آیه است.از مطالب این سوره عبارتند از:

الف) قیام شبانه- نماز شب- تلاوت قرآن- عبادتها ومناجاتهای شبانه- دعاها و راز و نیازهای سحری و پیوسته به یاد خدا بودن در تمام لحظات وزمان ها و حالات

ب) خبر از نزول قرآن به پیامبر اکرم(ص) در اوایل برگزیده شدن آن حضرت به مقام بالای پیامبری

ج) امر به صبر و استقامت در برابر سختیها و تهمتهای ناروای دشمنان در راه خدا و با توکل بر خداوند متعال

د) موضوع معاد و رستاخیز و اشارات مختلفبه عذاب دبدناک وشداید آنروز

ر)داستان عصیان و طغیان فرعون و سرانجام دردناک او

ز)توصیف و تمجید مسلمانان و یاران رسول خدا و گروهبندی آنان در انجام امور خیر که گروهی به عبادت- نماز و تلاوت قرآن مشغولند و گروهی به جهاد در راه خدا و گروهی به تجارت و کسب وکار ویاری رساندن به مسلمانان و رفع نیازهای اقتصادی و ههیه ارزاغ عمومی آنان مشغول هستند.

ه)چند دستور مهم برای مومنان که عبارتند از: تلاوت قرآن- اقامه نماز- پرداخت زکات و حقوق واجبه الهی- قرض دادن- استغفار و طلب آمرزش و ذخیره اندوزی برای روز جزا

در بیان فضیلت تلاوت سوره مزمل از پیامبر اکرم نقل شده است: " کسی که سوره مزمل را بخواند سختی در دنیا و آخرت از او برداشته شود" و در فرمایش دیگری از امام جعفر صادق(ع) آمده است: " هر کس سوره مزمل را در نماز عشا یا در آخر شب بخواند شب و روز و نیز خود این سوره گوا هاو در روز قیامت خواهند بود و خداوند او را حیات و مرگ پاکیزه ای خواهد داد" 

 

نظری به سوره مبارکه قدر

مفسرین از ابن عباس نقل کرده اند که ذکر بنی اسراییل شد نزد پیغمبر که مردان آنها هزار ماه در راه خدا پیکار میکردند.پیغمبر تعجب کرد از آن و از خدا خواست که در امت او نیز چنین فضیلتی باشد.گفت: خدایا امت مرا از سایر امم عمرشان را کوتاهتر و عملشان را کمتر قرار دادی.خداوند به او و امت او شب قدر را داد که به نص قرآن بهتر از هزار ماه است.

در فضیلت سوره اخلاص

 

وقتی که رسول خدا(ص) برای تشییع جنازه سعد بن معاذ شرکت کردند جمعی از فرشتگان را دیدند که برای سعد نماز می خوانند و در آن بین جبرئیل هم حضور داشت. رسول خدا به جبرئیل فرمود به سبب چه کاری این همه فرشته برای او نماز می گذارند. جبرئیل فرمود: " به این دلیل که او در همه حال سوره توحید را زمزمه و تلاوت میکرد."

 




محمد خضوعی ::: دوشنبه 87/4/10::: ساعت 9:7 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 1


کل بازدید :9305
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<